در تبلیغات اسلامی سه محور مهم وجود دارد که عبارتند از مبلغ;مخاطب و معارف تبلیغی. در هر یک از این امور شرایط خاصی برایتوفیق در ابلاغ ضروری است و بیتوجهای به این مقدمات و شرایطباعث ناکامی است.
بایستههای مبلغ
در این بخش بهطور گذرا به مهمترین ویژگیهایی که رعایت آن برمبلغ لازم است اشاره میکنیم.
اخلاص
اخلاص در عمل و زدودن زنگارها از «نیت» شرط موفقیت در هرکاریاست. از پیامبر اسلام(ص) چنین نقل شده است:
«انماالاعمال بالنیات و انما لکل امریء مانوی، فمن کان هجرتهالیالله و رسوله فهجرته الیالله و رسوله و من کان هجرته الیدنیا یصیبها او امرئه ینکحها فهجرته الی ماهاجرالیه.» (1)
آفت تبلیغ، توجه به مادیات و «هجرت تبلیغی» با انگیزه کسبدنیا و معاش است. اگر مبلغ علامه روزگار باشد، اگر دانش خود رابا «نیتخالص» نشر ندهد و به صورت «متاعی» نرخگذاری کندبه مانند زاهدی است که زهدش را میفروشد.
هرکه پرهیز و علم و زهد فروخت خرمنی گرد کرد و پاک بسوخت
البته منافاتی بین اخلاص و کسب روزی نیست. همانند کسی که گندمرا برای گندم میکارد و کاه نیز به دست میآورد. (2)
تواضع علمی
حضرت علی(ع) شخصی را موعظه فرمودند که:
«... و لایستحیی اذا سئل عمالایعلم ان یقول: لااعلم...» یعنیهرگاه از چیزی که نمیداند اگر مورد پرسش قرار گرفت، از گفتننمیدانم حیا نورزد.
هرگاه از تو درباره چیزی که آن را نمیدانی، سؤال کردند، ازگفتن نمیدانم شرمگین مباش.
قرآن مجید نیز فرموده:
(و من لم یحکم بما انزل الله فاولئک همالکافرون... فاولئکهمالظالمون... فاولئک همالفاسقون.) (3)
سخنی که از روی آگاهی نباشد بر روی مخاطبین اثر نامطلوبیخواهد داشت، و بر گوینده است که از مخاطبین رفع اشتباه کند.
تا نیک ندانی که سخن عین صوابست باید که به گفتن دهن از هم نگشایی (4)
یقین به صحت گفتار
همانطور که پیامبران الهی در تلقی وحی و حفظ و ابلاغ آن معصومهستند (5) ، مبلغ هم موظف است این مصونیت در ابلاغ را با تحقیق ودقت و با صبر و حوصله و خدا ترسی در خود بهوجود آورد.
او باید پیامهای تبلیغی خود را از منابعی دریافت کند که بهدرستی آن اطمینان دارد. همچنین باید به درستی ادراک خوداطمینان پیدا کرده باشد تا دعوتش «عن علم» باشد.
سزاوار است مبلغ اسلامی که تکیه بر منبر پیامبر(ص) میزند دقتمناسبی را جهتحفظ آیات و روایات اختصاص دهد تا در هنگامسخنرانی دچار نسیان و فراموشی نشود.
انتخاب بهترین روش در ابلاغ
مبلغ باید از رساترین عبارات برای رسانیدن مطالب به مخاطبیناستفاده کند، و از سخنان زاید و درازگویی که شنونده را خستهمیکند پرهیز کرده، از جملات کوتاه اما پر معنی استفاده کند.
چنانکه امام صادق(ع) میفرماید:
«ثلاثه فیهن البلاغه: التقرب من معنیالبغیه، و التبعد منحشوالکلام والدلاله بالقلیل علی الکثیر.» (6)
حکمت و موعظه
دو ویژگی حرکت انبیا که موجب پیروزی و استمرار حرکت آنان شدهاستحکمت و موعظه حسنه است.
آنان بر اساس واقعیات هستی که با فطرت پاک بشر هماهنگی دارددعوت خود را آغاز کرده و تداوم میبخشیدند. دعوت آنان سرشار از«حکمت» و «تعلیم» و «تزکیه» و «بینات» بوده است.
پیامبران در منش اجتماعی خود «متواضع» و فروتن بودهاند. اینخصلتباعث میشده است که با مردم ارتباط گرمی داشته باشند و درهمه کارها به رایزنی بپردازند.
چنانکه در قرآن آمده است:
(فبما رحمه منالله لنت لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا منحولک فاعف عنهم واستغفر لهم وشاورهم فیالامر...) (7)
مبلغ از رمز پیروزی پیامبران الهی درس گرفته و از عوامل شکسترهبران ضلالت پرهیز میکند.
(ادع الی سبیل ربک بالحکمه والموعظهالحسنه و جادلهم بالتیهیاحسن.) (8)
(قل هذه سبیلی ادعوا الیالله علی بصیره انا و مناتبعنی...) (9)
ویژگیهای تبلیغ مؤثر
التزام به گفتار
سزاوار است مبلغ پیامهایی که خود به آنها عمل میکند را بیانکند; حضرت علی(ع) میفرماید:
(ایها الناس انی والله ما احثکم علی طاعه الا و اسبقکم الیهاولا انهاکم عن معصیه الا و اتناهی قبلکم عنها.) (10)
و از امام صادق(ع) چنین روایتشده:
«رحمالله قوما کانوا سراجا و منارا کانوا دعاه الیناباعمالهم و مجهود طاقتهم...» (11)
و نیز فرمودهاند:
«ان العالم اذا لم یعمل بعلمه زلت موعظته عنالقلوب کمایزلالمطر عنالصفا. » (12)
عام نادان پریشان روزگار به ز دانشمند ناپرهیزگار کان به نابینایی از راه اوفتاد وین دوچشمش بود و در چاه اوفتاد (13)
پیوستگی ابلاغ
محتوای تبلیغ باید همآهنگ باشد و از آغاز تا نهایت و در تمامیجلسات یکدیگر را نقض نکند و دارای انسجام کامل باشد، چنانکهخداوند قرآن را این چنین وصف میفرماید:
(ینطق بعضه ببعض و یشهد بعضه علی بعض...) (14)
و همچنین میفرماید:
(... انالکتاب یصدق بعضه بعضا.) (15)
نقش «بیم» و «امید» در تبلیغ
همه پیامبران الهی دعوت خود را با «بشارت» و «انذار» شروعکردهاند این دو عامل در پیشبرد تبلیغ آنان نقش مهمی را ایفاکرده است. آیات زیادی از قرآن حاکی از بیم و امید است. سنتالهی بر این بوده که پیامبران تبلیغ خود را با بشارت و انذارهمراه سازند. در قرآن میفرماید:
(و ما نرسلالمرسلین الا مبشرین و منذرین.) (16)
همهسو نگری در تبلیغ
مبلغ باید به همه اموری که در تربیت و تعالی مردم نقش داردتوجه کند و به برخی از مواد بسنده نکند و کمال دین را که درجامعیت دین استبه خوبی به مردم بشناساند، و از تک بعدی شدنپرهیز کند.
رعایتشرایط زمانی و مکانی
رعایت این نکته آنقدر مهم است که گاه موجب تغییر موضعگیریهامیشود برای روشنتر شدن موضوع نمونهای تاریخی را میآوریم:
جعفربن ابیطالب سخنگو و مبلغ مسلمانان مهاجر به حبشه بود،هنگامی که نمایندگان قریش به نجاشی گفتند:
اینان درباره حضرت عیسی عقیده عجیبی دارند.
مشرکان از اینطریق میخواستند نجاشی را وادار کنند که مسلمانانمهاجر را تحویل آنان دهد.
نجاشی مسلمانان مهاجر را احضار کرد و درباره حضرت عیسی ازآنان سؤال کرد -در اینجا اگر مسلمان غیر هوشمندی میخواست پاسخبدهد، ممکن بود، نمایندگان سیاسی قریش به اهداف خود برسندزیرا میتوانستبگوید: «پیامبری بوده که با آمدن پیامبر ماشریعتش نسخ شده و بقا بر آن دین از نظر ما کفر است و...خوشبختانه جعفربن ابیطالب به درستی بر حساسیت، موقعیت و شرایطخاص زمانی و مکانی وقوف دارد، لذا چنین پاسخ میدهد.
«نقول فیهالذی جاء به نبینا: هو عبدالله و رسوله و روحه وکلمته القاها الی مریم العذراء البتول.»
این جملات که با توجه کامل به فضای حاکم، و شرایط زمانی ومکانی گفته شده بود آنچنان اراده نجاشی را بر حمایت ازمسلمانان جزم کرد که کفار قریش برای همیشه از نجاشی مایوسشدند. نجاشی هدیه قریش را رد کرد و مسلمانها را در محل بهتریاسکان داد و چنین گفت:
«اذهبوا فانتم امنون ما احب ان لی جبلا من ذهب، و اننی آذیترجلا منکم.» (17)
مبلغ میتواند در محرم، کتاب قیام عاشورا رابگشاید که سرشار از درسهای آموزنده است. ایثار و فداکاری وشجاعت و ظلم ستیزی و مردانگی و... و یا به مناسبت دهه آخر ماهصفر که رحلت پیامبر اسلام(ص) است، کتاب اخلاق پیامبر(ص) رابگشاید و درسهای اخلاقی را براساس استفاده از سیره آن حضرتبیان کند و اصل رسالت و اهداف آن را توضیح دهد و.. ..
استحکام روابط اجتماعی و رسیدگی به نیازمندان
مبلغ اسلامی از هر کس دیگر برای انجام کارهایی که روابطاجتماعی حوزه تبلیغی او را استحکام میدهد، شایستهتر است.
«اصلاح ذات البین» که مورد سفارش شرع مبین استیکی ازکارهایی است که مبلغ میتواند آن را مورد توجه قرار دهد. رفعنیاز بینوایان و مستمندان -در صورتی که زمینه آن وجود داشتهباشد- و تشویق دیگران در این امور، دلبستگی و ارتباط و زمینهمناسبی را فراهم خواهد کرد.
حفظ وحدت
در برخی از «حوزههای تبلیغی» فرقههای مختلفی از مسلمانانزندگی میکنند. مبلغ نباید زندگی صمیمی و برادرانه آنان را بهخاطر ذهنیات غیر واقع بینانه به هم زند. او باید سعی در جذبداشته باشد.
مبلغ باید بداند که حفظ وحدت اسلامی وظیفهای است که ضرورت آنپس از تشکیل جمهوری اسلامی مقدس ایران چند برابر شده است. حضرتعلی(ع) در اینباره میفرمایند:
«ولیس رجل - فاعلم- احرص علی جماعه امه محمد(ص) و الفتهامنی ابتغی بذلک حسنالثواب و کرمالمآب.» (18)
بدانکه هیچکس حریصتر و کوشاتر از من بر انتظام امر امتمحمد(ص) و الفت و دوستی آنان نیست، انتظارم پاداش نیکو وبازگشت نیک فرجام است.
با توجه به شرایط کنونی که دشمنان اسلام از هرطرف نقشه میکشندکه مسلمانان را به نزاع با یکدیگر وادارند و یاستشیطانی«فرق تسد» را اعمال کنند مبلغ باید با «مر کرام» یاوهسراییها و سخنان جاهلانه را خنثی کند و قلب مخاطبان را مجذوبخویش سازد.
(ولاتستوی الحسنه و لا السیئه ادفع بالتی هی احسن فاذا الذیبینک و بینه عداوه کانه ولی حمیم.) (19)
باید دانست که اسلام رشته ارتباطی همه فرقههای اسلام است وانسان عاقل این رشته را از هم نمیگسلد. اسلامی که تا آنجا سعهصدر دارد که کفار و اهل کتاب را تحتشرایطی که در فقه بیانشده میپذیرد و اکنون در کمال آرامش و با حفظ حقوق در همهکشورهای اسلامی زندگی میکنند; هرگز راضی نمیشود که گروههایاسلامی یکدیگر را طرد کنند.
دو عاقل را نباشد کین و پیکار نه دانایی ستیزد با سبکسار اگر نادان بهوحشتسخت گوید خردمندش به نرمی دل بجوید دو صاحبدل نگهدارند مویی همیدون سرکشی و آزرم جویی و گر بر هر دو جانب جاهلانند اگر زنجیر باشد بگسلانند.
مراقبت از زبان
زبان گویا نعمت پروردگار است ولی همین نعمت، خطرات عظیمیدارد، مبلغ باید هوشیار باشد که زبانش وسیله آزار دیگراننشود. حضرت علی(ع) میفرماید:
«اللسان سبع ان خلی عنه عقر.» (20)
زبان درندهای است که اگر جلویش باز گذاشته شود میگزد.
پینوشتها:
1- شهید ثانی، منیهالمرید، ص39.
2- کلیات سعدی، ص176 و256.
3- مائده(5): 44، 45،47.
4- کلیات سعدی، ص 188.
5- ر.ک: المیزان ج14، صص 410-411 .
6- تحفالعقول، ص 330.
7- آل عمران(3):159.
8- نحل (16): 125.
9- یوسف (12): 108.
10- نهجالبلاغه صبحی صالح، خ 175.
11- تحفالعقول، ص 312.
12- اصول کافی، ج1، باب استعمال علم، روایت3، ص 35. روایاتدیگر این باب ملاحظه شود.
13- کلیات سعدی، ص183.
14- نهجالبلاغه صبحی صالح، خ133.
15- همان، خ 18.
16- انعام(6): 48 و کهف (18):56 .
17- ابن اثیر، الکامل فیالتاریخ، ج2، ص 55.
18- نهجالبلاغه، نامه 78.
19- فصلت(41): 34 .
20- نهجالبلاغه صبحی صالح، حکمت 60 .
|